JAUNĀ AVĪZE, /kultūra/ / 2003.gada 10.janvāris
|
Dievišķās tuvības meklētāji
Gunnars Treimanis
Pirmo reizi latviešu
teātrī ienācis spožs dramaturgs Pols Klodēls,
kura lugu Dienvidus
šķiršanās skatām teātrī Skatuve
(...) Režisores
saprāts
noņem
lugai to briesmīgo slimību, kas piemīt latviešu teātrim,
salkanību, jūtināšanos un vārdu deklarēšanu. Jānim Reinim pēc
Romeo nu ir atnākusi loma, kas nav mazāk sarežģīta par Šekspīra
leģendāro varoni. Cik daudz Mezā lomā ir monologu! Jau pirmajā
tikšanās skatā viņam jāizkliedz sava vientulība. Satrauktās
domas kā zvirbuļi pie dzirnavām iztrūkstas, kad cilvēks sasit
plaukstas (tā Iza par Mezā). Jānim Reinim nav paguruša, slimīga,
deklaratīva indivīda toņu. Viņa priekšrocība attiecībās
ar Izu visu laiku valda pieskaršanās burvība, nevis grābstīšanās,
nav afektētu izlēcienu. Aktieris zina, ka viņa varoņa sirdī ir
aizdegusies uguns, un tikai pamazām loma tiek virzīta uz miesas un
gara cīņu. Jā zem dienvidus debesīm slēpsies arī atvari,
kas vislielāko kulmināciju iegūs, kad Mezā ieradīsies pie
mīļotās, kad notikumi ir guvuši citu gaitu. (...)
(...)
Aurēlija Anužīte laimīgā brīdī sastapusies ar sarežģīti
pārsmalcināto sievieti, kas atgādinās pašas aktrises laimes un
izmisuma brīžus. Izas tuvināšanos un attālināšanos,
neapmierinātības un skumju strāvojums tik trausli un reizē
kārdinoši var atklāt vienīgi tāda būtne, kāda ir Anužīte.
Šim skaistumam nav robežu, tā kā matērijas esamība pārvēršas
skaistā idejā un nepakļaujas nekādām teorijām. Izu nekas nespēj
pieveikt. Vienīgi liktenīgā Pusnakts bēguma straume, kad skaistā
zvaigžņotā debess šķirs mūsdienu Džuljetu no Romeo. Iza it kā
ir stiprāka par savu partneri Mezā, jo pēdējie vārdi skan:
Debesis un zeme vai tad tās nav šeit, lai būtu kaut kam
derīgas? Vai tad ir aizliegts būt kaut kam derīgam? Un, paceļot
savu un Mezā roku, viņas lūgums: Atceries mani tumsībā, kad
plauks tavs vīnadārzs! (...)
|