LITERATŪRA. MĀKSLA. MĒS. / 1996.gada 25.aprīlis
|
Baltais sekss uz Skatuves
Normunds Naumanis
Studijteātris
Skatuve kā lidlauks
jaunu režisoru izlidināšanai tautās kļūst aizvien svarīgāks,
bijušais kinoteātris Daina, Annas Eižvertiņas pūliņu rezultātā
pamazām pārtop tādā kā kultūras saliņā.(...) (...)Nedaudz
agrāk Skatuvē Rozīša
kursabiedrs Regnārs Vaivars iestudēja poļu dzīvā klasiķa
Tadeuša Ruževiča skandalozo lugu Baltās laulības.
(...)
(...)Vērā ņemot Polijas katolisko principialitāti,
teātriem tiešām bija grūtības ar šīs lugas dabūšanu uz
skatuves. Un ir jau arī problēma, ja runājam par KĀ. (...)
(...)Skatuve pagriezta otrādi skatītājs sēž
kaut kur pa vidu, bet skatās uz balto zāles aizmuguri ar
kinomehāniķu lodziņiem. Aiz viņa ir īstā skatuves kārba.
Izrāde sākas ar skaņu mākslinieces Ievas Samtas meditatīvo
ieskandinājumu, kas pa laikam vēl atskanēs. Vai mūzika, tās
indiskais zars būtu kā atskaites sistēma šajā farsa
pasaulē, caur kuru pārbaudīt savu ciešanu patiesīgumu? Tas
skaidrs nav. Tāpat cik dabīgas ir skatuviskās
atļaušanās, kuras piedāvā izrādes veidotāji? Ne jau par
puritānisku skurināšanos jādomā, bet vai epatējošie
līdzekļi attaisno mērķi (lugas atklāšanu). Vai kailie ķermeņi
un jēlīgi šarmantie jociņi ļauj tikt tuvāk klāt pavisam ne
spekulatīvajai Ruževiča pasaulei. Galu galā dramaturgs mums kaut
ko vēsta (pieļauju, ka tas var šķist naivi), un, ja jau tomēr
luga izvēlēta, tad kā atbilstīgs materiāls, nevis tāds, no kura
gribēts tikt nost. Pagaidām vērojamās etīdes, kuru
sacerēšanā režisors ielicis krietnu devu un relatīvas morāles,
drīzāk like domāt, kā VIŅIEM (lasi mums) trūkst, lai dzīve
nešķistu mēslu bedre. Vai tas, ka mēs viens otru šā vai tā
piedrāžam, varētu kalpot par laika zīmi? Nezinu, izskatās
tā domā no teātra. Un meiteņu ciešanas, savas
seksuālās identitātes meklējumi te parādās kā spītīgs
autsaiderisms strupceļš, kurā nevar ilgstoši uzturēties.
Tomēr tieši nesakārtotība, komforta trūkums, dvēseliska
disonanse, kas pamazām pārņem, piemēram, mani, ir izrādes
pozitīvā programma. Jo neērtāk, nedrošāk jūties skatīdamies,
jo, šķiet, apmierinātāki ir izrādes veidotāji. Man šāds
piegājiens Ruževičam tagad liekas produktīvāks nekā
lielās konceptuālās mākslas radīšana no lugas. Darba
variants nesaķemmēts, neveikls aizrauj, mudinot kaut
kādu publicistisku ziņkāri (kaut vai par paaudzi, no kuras
tevi šķir laika sprīdis un par kuru tu patiesībā nekā nezini).
(...)
|