NEATKARĪGĀ / 2007.gada 6.janvāris
|
Pirmā reize pienāk negaidot
Linda Ģībiete
Teātrī
"Skatuve" iestudētā Mihala Valčaka luga "Pirmā
reize" ir netradicionāls stāsts par vienu no aktuālākajiem
un biežāk aprunātajiem pagrieziena punktiem jauniešu dzīvē -
par pirmo reizi, pirmo seksuālo pieredzi. Pareizāk sakot, par
priekšstatiem, ar kuriem šis pirmreizīgais notikums ir apaudzis,
vēlmēm to padarīt īpašu un par izgāšanos, joīstā pirmā
reize visbiežāk pienāk negaidot.
Izrādi veidojuši
gados jauni mākslinieki. Režisoram Viesturam Meikšānam šis ir
otrais uzvedums teātrī "Skatuve" pēc pagājušajā
sezonā iestudētās versijas par Servantesa "Dona Kihota"
tēmu, bet Latvijas Kultūras akadēmijas 4. aktieru kursa studenti
Ilze Ķuzule, Ilona Balode un Ivars Kļavinskis jau piedalījušies
dažās profesionālo teātru izrādēs. Arī izvēlētā poļu
dramaturga Mihala Valčaka luga pieder pie Polijas dramaturģijas
visjaunāko laiku sacerējumiem. Tas ir formas ziņā neliels darbs
sešās ainās ar epilogu. Lugas darbība noris kādas pilsētas
guļamrajonā ar bedrainām, slikti apgaismotām ielām un pilnīgi
vienādiem daudzstāvu namiem. Varoņu dialogi Ingmāras Balodes
tulkojumā saglabājuši valodas dinamiku un atbilst nepiespiestai
mūsdienu jauniešu leksikai, atstājot iespējas arī
improvizācijām. Septembrī un oktobrī "Skatuvē" notika
teatralizēti lasījumi, kuros latviešu publika varēja iepazīties
ar lugu "Pirmā reize" un diviem citiem darbiem no nesen
izdotās poļu dramaturgu jaunāko lugu antoloģijas ar nosaukumu
"Pornopaaudze". Lugas "Pirmā reize" lasījums,
kas, aktieriem darbojoties ar eksemplāriem rokās, jau bija
izstrādāts gandrīz līdz pilnvērtīgas izrādes līmenim, kopš
novembra vidus izvērties vienā no pēdējos gados interesantākajiem
jauniešu auditorijai adresētajiem iestudējumiem latviešu teātrī.
Iestudējuma
darbība nenotiek uz skatuves, tā pārcelta vienā līmenī ar
skatītāju vietām, radot tuvuma efektu un it kā padarot izrādes
varoņus par cilvēkiem no mūsu, tas ir, publikas, vidus. Scenogrāfs
Gints Sippo spēles laukumu iekārtojis kā daudzdzīvokļu nama
istabu ar īstu standarta logu dibenplānā, tikai sienas šai
istabai ir caurspīdīgas, veidotas no vieglas konstrukcijas koka
rāmjiem un līstēm. Dzīvoklis, kur notiek darbība, tēlots
nereālistiski, tas atgādina būri, kur brīvprātīgi iesprostoti
izrādes varoņi. Tāpat arī dzīve tajā ir tikai izlikšanās,
mākslīga spēle Ivara Kļavinska Karols lietainas nakts vidū
ierodas ciemos pie Ilzes Ķuzules Magdas, lai pēc iepriekš
izstrādāta scenārija, runājot ar šīs meitenes vārdiem,
piedzīvotu "visskaistāko un visapzinātāko pirmo reizi, kāda
jelkad pasaulē bijusi". Taču šī cēlā vēlme izstiepjas
bezgalgarā komiskā un vienlaikus nedaudz skumjā abu galveno varoņu
nesaprašanās un neveiklību virknē, kad abi jaunieši vēl un
vēlreiz cenšas izspēlēt iecerēto attiecību veidošanās gaitu,
līdz beidzot jau pēc daudziem gadiem sāk nojaust, ka mākslīga
mīlestība nekad nebūs pilnīgi īsta.
Lugas vidusdaļā
trīs ainu garumā darbība no realitātes pārceļas uz Karola sapņu
pasauli. Sižets kļūst līdzīgs sirreālistu darbiem, kuros
neiespējamās likumsakarībās, bez saprātīgiem laika un telpas
nosacījumiem notiek deformētas, pat patoloģiskas parādības.
Jaunieti vajā sapnis, kurā biedējošu stereotipu veidā
koncentrēti norisinās visa viņa iespējamā kopdzīve ar Magdu pēc
nenotikušās pirmās reizes. Grūti izprotamās, murga estētikā
rakstītās sapņu ainas ir izrādes sarežģītākais posms. Tiek
pārrauta raitā un komiskā sižeta līnija, un skatītāji uz
mirkli zaudē loģisku sasaisti ar spēles laukumā notiekošo, kaut
gan epilogā murgu ainas tiek sadzīviski izskaidrotas. Lai gaumīgi
atveidotu sapņa estētiku, Viesturs Meikšāns izmantojis minimālus
izteiksmes līdzekļus. Mainās apgaismojums, kļūst tumšāks,
reālistiskā dzīvokļa iekārtojuma galda, krēslu, gultu,
trauku un citu interjera sīkumu vietā redzami to silueti, bet
no līstēm veidotās un ar koši sārtu tapešu rakstu klātas
sienas sāk vēl vairāk līdzināties krātiņa restēm. Sapnī
Karolam un Magdai pārdesmit minūšu laikā piedzimst bērns, jau
pēc brīža zīdainis kļūst patstāvīgs un aizbēg no vecākiem,
atstājot viņus iegrimšanai bezjēdzīgā laulības dzīves rutīnā.
Psihes slēptie slāņi miegā biedē Karolu ar dažādām
stereotipiskām situācijām, kas apdraud vīrieša un sievietes
attiecību burvību. Viņš un Magda aiz bailēm sabojāt savu
mīlestību paši uzcēluši mākslīgu psiholoģisku krātiņu un tā
ne vien sabojājuši jebkādas patiesas jūtas, bet padarījuši tās
absurdas.
Spraigi, vitāli
dialogi un aktieru ārējo izpausmju komisms izrādē apvienots ar
gandrīz traģisku notikuma izskaņu. Jo stāsts taču ir par to, kā
divi jaunieši nesatiekas un kā emocijas, kas jaunības maksimālismā
sauktas par mīlestību, ar laiku vai nu aizmirstas, vai pārvēršas
bezcerībā. Vistuvāk traģikomēdijas žanram ar dabiskumu un dzīvu
skatuves izjūtu nonācis Ivars Kļavinskis. Viņa Karols latviski
runā ar krievu akcentu un, šķiet, izstaro slāviski naivu
atvērtību mī|otās vēlmei izspēlēt pirmo reizi kā mazu
teatrālu priekšnesumu. Šāds traktējums piešķir tēlam
interesantu ārējo izteiksmi un paplašina izrādes vēstījumu
saturiskā līmenī, jo par Magdas un Karola atsvešināšanās
cēloni, iespējams, kļūst arī neizbēgami atšķirīgās
mentalitātes, kas mūsdienās ir pietiekami aktuāla tēma. Izrādes
gaitā Ivara Kļavinska varonis, apjaušot mīlestības absurdumu,
arvien vairāk nosliecas traģisma virzienā. Aktieris līdzinās
skumjajam klaunam Pjēro, kuram lūst sirds mīļotās Kolumbīnes
dēļ. Viņš ir žēlojams, par spīti komismam, un vienlaikus
smieklīgs, lai arī cieš mīlas mokas. Ilze Ķuzule atveido Magdu
kā prātīgu, nedaudz spītīgu un nervozu meiteni, taču aktrise
nav nobijusies arī no lomas komisma, kas izpaužas nemitīgās
garastāvokļa maiņās. Šķietami vienkāršajam tēlam Ilze Ķuzule
spēj piešķirt meitenīgu noslēpumainību. Rodas sajūta, ka Magda
dzīvojusi arī pirms izrādē ietvertajiem notikumiem un viņai
bijusi kāda skatītājiem nezināma, bet dziļa un sāpīga
pieredze, kas piespiedusi attiecības ar Karolu veidot mākslīgas,
toties apzinātas un prognozējamas.
Diezgan
mulsinoša iestudējumā ir Ilonas Balodes loma. Lugā parādās
tikai divas darbojošās personas Viņš un Viņa, abu galveno
varoņu vārdi minēti dialogos, taču izrādē darbojas vēl trešais
tēls Ilonas Balodes atveidotā meitene, kura pēc Magdas
pārvākšanās uz citu mitekli apmetas spēles laukumā iekārtotajā
dzīvoklī, tāpēc Karols meiteni pārpratuma dēļ apciemo un viņa
rādās arī puiša murgos. Pārējā izrādes laikā Ilona Balode kā
Magdas otrais es vai kāda cita nereālistiska būtne klusi
pastaigājas aiz dzīvokļa caurspīdīgajām sienām, dzied, kad
vajadzīga mūzika, un reizēm reaģē uz pārējo varoņu replikām.
Nekļūst skaidrs, kas ir šis tēls un kāda tam nozīme Karola un
Magdas dzīvē. Iespējams, režisors atvēlējis Ilonai Balodei par
maz spēles telpas.
Viesturs
Meikšāns iestudējumā "Pirmā reize" spējis saistošā,
vieglā, taču filozofiski ietilpīgā formātā atklāt jauniešu
attiecību kvintesenci. Jaunais režisors prot uzrunāt publiku,
īpaši savas paaudzes skatītājus, un tā mūsdienu mākslā ir
ļoti vērtīga prasme.
|