NEATKARĪGĀ RĪTA AVĪZE / 2004.gada 19.maijs
|
Viņa Anna Eižvertiņa, kas ne no šīs saules un ne no šā laika
Līga Ulberte
Pret visu, ko Anna Eižvertiņa dara teātrī «Skatuve», spēju attiekties tikai ar visdziļāko cieņu. Mūsdienās grūti atrast vēl neejošākus
autorus kā Polu Klodēlu un tagad Fjodoru Dostojevski, bet Eižvertiņa,
kas nekad teātrī nav gājusi vieglākos ceļus, ņem un iestudē tieši tos.
Laikam taču tāpēc, ka literatūra lieliska un pašai interesanti. Un kur
nu vēl labāku iekšējo un citu apstākļu diktētu motivāciju mākslas darba
tapšanai.
Abi Annas Eižvertiņas veiktie «Skatuves»
lieliestudējumi Klodēla «Dienvidus šķiršanās» un Dostojevska
«Lēnprātīgā» liecina par konsekvenci. Attiecību modelī
dramaturgsrežisorsaktieris Annas Eižvertiņas iestudējumos noteicošais
vārds pieder dramaturgam (precīzāk literārajam pirmavotam), tad
aktierim un tikai pēc tam režisoram.
Dostojevska stāsts «Lēnprātīgā» tapis 1876. gadā ciklā «Rakstnieka
dienasgrāmata», ko no 1873. līdz 1881. gadam Dostojevskis regulāri
raksta un publicē gan žurnālos, gan kā atsevišķu izdevumu. Rakstnieka
dienasgrāmata tapusi, galvenokārt balstoties uz autora dzīves
vērojumiem un to izraisītām pārdomām. Kaut arī Dostojevskis pats
«Lēnprātīgo» definē kā fantastisku stāstu, tā tapšanu esot inspirējuši
divi reāli gadījumi Pēterburgā. 1876. gada rudenī pašnāvību, izlecot pa
logu, rokā turēdama svētbildi, izdarījusi kāda šuvēja Marija Borisova,
savukārt 1875. gadā risinājies tiesas process pret kāda no pulka
padzīta un par augļotāju kļuvuša gvardes kapteiņa Sedkova atraitni,
kura vīra dzīves laikā aiz riebuma pret viņu un viņa nodarbošanos
gribējusi izdarīt pašnāvību, bet pēc vīra nāves viltojusi viņa
testamentu. Pēc uzbūves stāsts ir anonīma, no armijas padzīta un tagad
par aizdevumu kases īpašnieku kļuvuša vīra iekšējais monologs pēc
sievas pašnāvības, kurā viņš atceras visu savu un «Lēnprātīgās»
attiecību vēsturi (tieši šo it kā neiespējamo iespēju padarīt
dzirdamu un pierakstāmu cilvēka iekšējo domu plūsmu Dostojevskis šā
stāsta kontekstā dēvē par fantastisku). Galvenā varoņa problēma ir
Dostojevska daiļradei gana tipiska: divu vientuļu, dažādu iemeslu dēļ
sabiedrības atstumtu cilvēku psiholoģiskas nesaprašanās drāma, kuri tā
vietā, lai rastu savstarpēju mierinājumu, viens otru iznīcina.
Sākotnēji augļotājs inteliģents, kurš citē «Faustu» un atriebjas
sabiedrībai, kas tam nodarījusi pāri, visādi pazemo savu patiesībā
ļoti mīlēto, lēnprātīgo sievu, jo vairāk par visu baidās izskatīties
smieklīgs viņas acīs. Stāsta beigās situācija mainās. Tagad, sievas
klusā iekšējā lepnuma salauzts, augļotājs nonāk lūdzēja lomā, bet nu
vairs iekšēju izlīdzinājumu nespēj atrast viņa, tāpēc izlec pa logu,
rokā turēdama ikonu, tātad nevis protestēdama pret Dieva pasaules
netaisnīgumu, bet gan paļaudamās uz tās žēlastību.
Annas Eižvertiņas uzveduma galvenā vērtība ir šā stāsta
izstāstīšanā, jo, principiāli nelaužot Dostojevska piedāvāto struktūru
viena cilvēka iekšējais monologs, kas dažbrīd sarunājas pats ar sevi,
dažbrīd vēršas pie iedomāta sarunas partnera un dažbrīd atceras kādus
pagātnē notikušu sarunu fragmentus , diez vai ir iespējams to iestudēt
citādi, ja ne vien kā monoizrādi. «Skatuvē» tieši tā arī notiek
Mārtiņš Vilsons kopā ar Aurēliju Anužīti, atsevišķās epizodēs arī ar
Anitu Sproģi un Daini Sumišķi, maksimāli realitāti ilustrējošos
apstākļos, ko gan krietni pabojā juceklīgās gaismas (scenogrāfs Ivars
Noviks, kostīmu māksliniece Justīne Eižvertiņa, gaisma Sergejs
Južkovs), profesionāli godprātīgi nolasa Dostojevska stāstu
«Lēnprātīgā». Grūti nepamanīt, ka īsā laikā tas ir jau otrais prozas
lasījums latviešu teātrī pēc Maijas Apines piedāvātā G. K. Čestertona
romāna «Cilvēks, kurš bija Ceturtdiena» Jaunajā Rīgas teātrī. Lai gan
teksts kā pašvērtība abos gadījumos tiek padarīts par prioritāti,
tādējādi salēninot izrādes temporitmu, tomēr atšķirību ir gana daudz,
un tās visas runā par labu «Lēnprātīgās» iestudējumam. Kaut vai apjoms
(īss stāsts un vērienīgs romāns) un piemērotība skatuvei (viena
izvērsta psiholoģiskā līnija un sazarots sižets ar daudziem notikumiem).
Vēl viens Annas Eižvertiņas vēsturiskais nopelns ir labu, dažādu
iemeslu dēļ ārpus citiem teātriem palikušu aktieru izmantošanā
nopietnās lomās. Kopš atkalatgriešanās Latvijā «Skatuvē» profesionālo
mājvietu radusi Aurēlija Anužīte, «Dienvidus šķiršanās» galveno vīriešu
lomu spēlē Jānis Reinis, bet «Lēnprātīgajā» galveno atbildības nastu
iznes Mārtiņš Vilsons. Dostojevska uzrakstītais augļotāja raksturs ir
ārkārtīgi pretrunīgs viņš gandrīz visu laiku apzināti rīkojas pretēji
tam, kā patiesībā vēlētos, turklāt viņā ir ļoti daudz krievu
literatūrai arhetipiskā mazā, liekā cilvēka iezīmju slimīgas bailes
izskatīties smieklīgam un tapt pazemotam apvienojumā ar izmisīgu vēlmi
būt vajadzīgam, saprastam un paša nicinātās sabiedrības pieņemtam.
Liekā cilvēka tēma mūsdienu Latvijā ir pat ļoti aktuāla, tomēr Mārtiņa
Vilsona aktieriskā struktūra šķiet pagalam nepiemērota šāda tipa lomai.
Aktieris, apveltīts ar absolūto organiku un milzīgu profesionālo
pieredzi, labi tiek galā ar sarežģīto uzdevumu gandrīz vienpersoniski
norunājot visu tekstu, noturēt publikas uzmanību divarpus stundu
garumā. Tomēr šis pievilcīgais, kaut arī vairs ne jaunais vīrietis ir
pārāk harmonisks, sirsnīgs, mīlošs un izlēmīgs, lai kļūtu saprotamas
tās pretrunas, kurās viņš it kā atrodas. Mārtiņa Vilsona versijā stāsts
iznāk galvenokārt par neatbildētu mīlestību, kas Dostojevska
piedāvājumu tomēr vienkāršo. Apgalvot, ka tāda romantizēti
melodramatizēta ir arī režisores pozīcija, es šoreiz neņemos. It
īpaši tāpēc, ka šķietami no nekā «Lēnprātīgās» tēlu izveido Aurēlija
Anužīte. Aktrise lomā gandrīz bez teksta vispirms jau panāk grūti
aptveramu fizisku pārmiesošanos trauslā sešpadsmitgadīgā meitenē, bet
vissvarīgākais klusēdama iemieso noslēpumainību un absolūto
pievilcību. Viņa šķietami, pārfrāzējot Raini, ir ne no šīs saules un šā
laika, it kā tikai uz mirkli būtu ienākusi šai dzīvē paviesoties jau ar
apziņu, ka drīz aizies. Blakus Anitas Sproģes reālistiski ļoti konkrēti
un sadzīviski precīzi nospēlētajai Lukerjai Anužītes Lēnprātīgā šķiet
gluži vai efemēra būtne. Tieši Aurēlijas Anužītes varones klusējošā,
bet tik izteiksmīgā klātbūtne neļauj saukt «Lēnprātīgo» par
radioteātri, ko interesanti ir tikai klausīties.
|