Pirmizrāde
Lēnprātīgā
(pēc F. Dostojevska stāsta motīviem) Neatkarīgajā teātrī
Skatuve
16. aprīlī
18.30
un
18. aprīlī 17.00
Svecīte Meistaram
"Vienmēr
esmu bijusi augstās domās par Dostojevska literatūru - tāpat kā visa
civilizētā pasaule - , tikai man nekad dzīvē nav gadījies tai
pieķerties, protams, ja neskaita studentu darbus," režisores Annas
Eižvertiņas atbilde uz "kāpēc Dostojevskis - šeit un tagad?". "Gribējās
beidzot pašai pamēģināt - vai spēju saprast viņa domāšanu un uzlikt to
uz skatuves." No pusjanvāra ilgušais darba process Annai sniedzis jaunu
atklāsmi: "Pasaules literatūrā visur runā par apziņas plūsmu, ko savā
romānā "Uliss" atklājis Džeimss Džoiss, bet Dostojevskis to izdarīja
jau 50 gadu agrāk!" Režisori ārkārtīgi iespaidojis stāsts "Lēnprātīgā".
"Fantastisks. Tieši tāpēc, ka tik izcili reālistisks." Anna pastāsta -
nesen bijusi uz festivālu "Zelta maska" un atjaunotajā "Hram Spasiķeļ"
nolikusi Dostojevskim svecīti...
Viss tikai tevis dēļ
Stāsta
(un arī izrādes) sižeta pavediens vērpjas ap galveno varoni - vīrieti
gados, kurš tikko pārcietis baismu traģēdiju - viņa skaistā, jaunā
sieva (Lēnprātīgā - Aurēlija Anužīte) izmetusies (izlēkusi, izkritusi,
izmesta?) pa logu ar Dievmātes svētbildi rokās... Un nu Viņš (Mārtiņš
Vilsons) izmisīgi cenšas noskaidrot - kāpēc? It kā taču gan pats, gan
pašu mīlēja... "Šobrīd viegli iedomāties sevi kā lielu, baltu papīra
lapu, uz kuras mēs visi intensīvi rakstām, bet lasīt nedrīkst..."
domīgi novelk Aurēlija. "Bet ko es te čivinu - cik Mārtiņam liela un
sarežģīta loma, viss izrādes smagums vienam jāiznes!" - "Viss tikai
tevis dēļ! Stāsts ir par tevi! Tu esi cēlonis!" Mārtiņš iebilst.
Beidzot abi vienojas: abi ir cēloņi un abi - sekas. Šai pasaulē viss ir
nesaraujami saistīts. Pat ja šķiet, ka lēnprātība itin nemaz neatbilst
kāda tēlam, var taču būt, ka "lēnprātība" ir atslēgas vārds attieksmei
pret pasauli vai sinonīms dvēseles gudrībai
Dostojevskis kamerstilā
Eižvertiņa
ir pārliecināta - krievu literatūra un dramaturģija pieprasa īpašu vidi
- gandrīz reālistisku, jo "nosacīti cauri netikt". Par izrādes vidi
rūpējas scenogrāfs Ivars Noviks un kostīmu māksliniece Justīne
Eižvertiņa. "Ļoti būtiski - šī ir izteikta tuvplānu izrāde, tāpēc
spēles telpa atradīsies maksimāli tuvu skatītājiem, kuri savukārt sēdēs
pie pašas skatuves malas un varēs izpētīt visas Mārtiņa krunciņas un
Aurēlijas acu izteiksmes." Maksimāls pietuvinājums un atmiņu monologs.
Skatītājs - kā liecinieks intīmam domāšanas un atklāsmju procesam; kā
garīdznieks, kuram grēcinieks izsūdz savus grēkus; kā tiesnesis otra
dvēseles tiesā. Iztēlojieties skatuves gaismēnu spēli, piesummējiet
cilvēciskas pretrunas, priekus, ciešanas un kādu krievu romanci -
Dostojevskis kamerstilā.
Neglābjami talantīgi
Bet
kāpēc tieši šie aktieri - Aurēlija un Mārtiņš (izrādē darbojas arī
Anita Sproģe, Jānis Reinis un Dainis Sumišķis)? "Pirmkārt, man ar
Aurēliju ir īpašas attiecības, varētu teikt - ar "Dienvidus šķiršanos"
atvilku viņu no Lietuvas uz Latviju; otrkārt, viņa ir mana bijusī
audzēkne - lieliski viena otru saprotam; treškārt, es viņu uzskatu par
neglābjami talantīgu!" Savukārt par Mārtiņu režisore saka: "Lai
nospēlētu Dostojevski, jābūt kārtīgām iekšām, prātam, zināmai devai
talanta, spējai līdzpārdzīvot - Mārtiņam tas viss ir." Anna atzīst -
sākumā gan bijusi nedaudz nobijusies, vai aktierim ar režisori
"klapēs", taču jau pirmajā mēģinājumā piefiksējusi - abiem līdzīga
humora izjūta, ķiķinot tajās pašās vietās. Bet ko pats uzrunātais?
Izturas aizdomīgi mierīgi. "Mēģinām atklāt Meistara dziļo domu. Visu to
biezumu, ko Fjodors mums devis, vajadzētu izcelt laukā neskartu, lai
nemuļļātos tikai pa virsējo trešdaļu. Jāsaglabā humors - nedomāju, ka
Dostojevskis būtu rakstījis ar nopietnībā pārgrieztu ģīmi, - humors
taču ir bruņa, kas dara nopietnību izturamu." Sarunas nobeigumā Mārtiņš
palūdz atļauju nolasīt vārdus, ko Dostojevskis pierakstījis, būdams 18
gadu vecs: "Cilvēks ir noslēpums, ko vajag atminēt. Ja to minēsi visu
mūžu, tad nesaki, ka esi zaudējis laiku. Es nodarbojos ar šo noslēpumu,
jo gribu būt cilvēks."