Purvīša bērzi teātrī "Skatuve"
Linda Ģībiete Latvijas Avīze /Kultūra/Teātris/ (2012.gada 08.marts) Purvīša bērzi teātrī "Skatuve"
08.03.2012 Linda Ģībiete Pirmizrādi teātrī "Skatuve" piedzīvojis Jaunsudrabiņa garstāsts
"Vēja ziedi". Vēstījumu par iestudējumu sākšu prozaiski ar naudu.
Izklausās pat komiski, bet nevalstiskā teātra gada budžets var itin ērti
iekļauties vienas liela teātra mazās zāles izrādes dekorāciju tāmē.
Bet, ņemot vērā, ka Valsts kultūrkapitāla fonda pamatbudžets tiek
samazināts, bet mērķ-programma nevalstisko teātru atbalstam tiek
likvidēta vispār, arī šo "mazumiņu" sagrabināt grūti. Gribas taču
iepriecināt radošo personālu ar nelielu atalgojumu, apkures, īres un
elektrības rēķinos pazūd liela daļa budžeta, un arī tiem trakajiem
ļaudīm, kas rūpējas par neatkarīgo teātru pastāvēšanu, reizēm sagribas
ēst. Galu galā tai sadaļai, ko moderni dēvē par "mārketingu" un kas
paredzēta skatītāju ievilināšanai mākslas iestādē, naudas neatliek
nemaz. Par laimi, darbojas "klusie telefoni" radi, paziņas, teātra
fanātiķi, kas pačukst, kur un kad jābūt klāt, lai nepalaistu garām
svarīgu mākslas faktu. Un tāds noteikti ir "Skatuves" vadītājas Annas
Eižvertiņas dramatizētais un režisētais iestudējums "Vēja ziedi".
Režisores izvēle šķiet ļoti saistoša. Jaunsudrabiņa garais stāsts
iekļauts skolu literatūras programmā, tātad zināms skatītāju loks
izrādei nodrošināts, un, kā pieredze rāda, tieši latviešu valodas
skolotājas ir tās, kas pilda svarīgo misiju "inficēt" bērnus ar teātra
bacili. Vienlaikus "Vēja ziedi" nav no tiem "grāvējiem", kuru
nosaukumus zina no galvas pat literārie analfabēti un kam radīta simtu
viena skatuves interpretācija.
Literatūras stundās "Vēja ziedus" min arī kā paraugu impresionisma
literatūrai, un skolas bērni kladēs cītīgi izraksta daudzveidīgās krāsu
noskaņas, ko sevī un dabā pamana stāsta galvenā varone Rasma. Grūtāk
skolēniem klājas ar apjausmu, ka tādiem pašiem impresionistiskiem,
vibrējošiem, mirkli tverošiem otas pieskārieniem Jaunsudrabiņš krāsojis
arī savu varoņu jūtas. Te nav smagu, monolītu domu un sadragājošu
emociju, lai gan saturiski autors Rasmai piešķīris gana daudz
neikdienišķu ciešanu.
Te
mīlestība ir viegla, ņirbīga un caurspīdīga, tā lāsmo te vienos, te
citādos toņos, tā mainās un, skatoties tuvplānā, šķiet gluži atšķirīga
no tā, ko redzam, kad atkāpjamies un novērtējam gleznu pa gabalu. Anna
Eižvertiņa pazīst šos smalkos, impresionistiskos jūtu triepienus. Ar
salīdzinoši minimāliem līdzekļiem viņai šo vibrējošo noskaņu izdevies
uzlikt uz skatuves.
Viena no režisores veiksmēm ir sadarbība ar scenogrāfu Ivaru Noviku.
Melnajā skatuves kārbā scenogrāfs "izaudzējis" Vilhelma Purvīša bērzu
birzi. Tievie, baltie, it kā ar smalku otu telpā ievilktie stumbri, kas
karājas no skatuves griestiem, kalpo gan kā iespaidīgs dekoratīvs
elements, gan gaismas avoti, gan piedalās stāsta stāstīšanā. Bērzus
iešūpo un Rasmas domās plosās negaiss. Bērzi stāv slaiki, mierīgi, to
zaros dzied putni un Rasma izgājusi mazgāt kājas pavasarīgi vēsā
strauta ūdenī. Birzī var paslēpties, lai klausītos no kaimiņmājas
nākošās "dzīvās" vijoles skaņas, un tur var notikt arī mīlētāju
satikšanās. Pārējais spēles laukums ir tukšs, tēlotājiem nāk palīgā
tikai sols, galds un daži krēsli, bet Rasmai piešķirts liels skapis un
veclaicīga, sārtām rozēm krāsota gulta kā vizuāli, tā saturiski
svarīgs elements, jo tieši greznajā gultā, kas tik ļoti piestāv mazliet
izlutinātajai saimniekmeitai, Rasma sapņo savus nomoda sapņus, svaidās
drudža murgos un dzīvo ar saviem iedomu tēliem tā, it kā tie būtu īsti,
nevis mirklīgas, gaistošas parādības.
Jaunsudrabiņš "Vēja ziediem" devis arī otru nosaukumu "Rasmas
stāsts", jo notikumus autors centies tvert caur jaunās meitenes
jutekļiem. Arī režisore Anna Eižvertiņa prasmīgi iekļāvusi iestudējumā
monodrāmas elementus, proti, uz skatuves notiekošais lielākoties
izskatās tā, kā to ieraudzījusi un uztvērusi Rasma. Kultūras akadēmijas
trešā kursa studente Ance Muižniece lielām gaišzili mirdzošām acīm,
smalkiem vaibstiem, trauslām, graciozām kustībām Rasmas lomā atgādina
aizplīvurotos, slaikos sieviešu tēlus, kas, šķiet, zemi neskarot, peld
impresionistu gleznās. Tomēr no šā brīnišķīgā gaisīguma pēkšņi izlaužas
dzīvs lauku gars Rasma dzied kā īsta zemnieku meita, skaļi un sparīgi,
lai puisis kaimiņu mājās sadzirdētu, nevis kā caurspīdīgs eņģelis.
Viņa
var gaisīgi tipināt un jau pēc mirkļa spītīgi spert kāju pret zemi.
Annas Eižvertiņas iestudējumā Rasma ir meitene sapnis un meitene
īstenība vienlaikus, turklāt abas šīs būtības savienotas smalkā
līdzsvarā tieši tādā, lai gribētos noticēt. Skaidri un noteikti, ar patīkamu inteliģenci un maigi samtainu balss
tembru Rasmas māju kalpa Jāņa lomu spēlē jaunais aktieris Artis
Drozdovs. Diemžēl mazāk pārliecības ir viņa kursabiedra Romāna Bargā
tēlojumā Rasmas mīļotā Spodra lomā. Meitenes vecākus un mātes brāli
precīzi atveido "Skatuvei" uzticamie aktieri Zane Vaļicka, Mārtiņš
Vilsons un Dainis Sumišķis.
|